Με πολύ μεγάλη χαρά το Μουσείο Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου υποδέχεται έναν ξεχωριστό για την δεξιοτεχνία του καλλιτέχνη, τον Γιάννη Νομικό. Ο Νομικός είναι αρκετά γνωστός στο κοινό εξ αιτίας των συμμετοχών του σε διάφορες ομαδικές εκθέσεις που πραγματοποιεί το Μουσείο . Συμμετείχε π.χ στα “Ζοο” με τα περίφημα περιστέρια του, στις “Λογοτεχνικές εικονογραφίες” με την Οφηλία, κι ακόμα στα “Γυμνά νυκτός” και τελευταία στα “Απρεπή”.
Το Σάββατο 12 Μαρτίου θα εγκαινιάσει την αναδρομική του έκθεση με τίτλο ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ επιθυμώντας να ανακαλέσει ο ίδιος τις μνήμες που έχει από το νησί μας αλλά και να υπενθυμίσει σε μας τα πρώτα του σχέδια που ακριβώς είχαν επηρεαστεί τα μέγιστα από τις εικονογραφίες της Κνωσου.
Ο Γιάννης Νομικός γεννήθηκε στην Αθήνα και από μικρή ηλικία είχε το ταλέντο της ζωγραφικής. Σε ηλικία 13 χρονών, εργάστηκε και μαθήτευσε σε εργαστήριο κεραμικής στην Αθήνα. Το 1974 μετανάστευσε στη Νέα Υόρκη όπου σπούδασε στη σχολή ART STUDENT LEAGUE στο Μανχάταν, με δάσκαλο τον Jack Faragasso.
Ένα από τα σημαντικότερα έργα του, όπως θεωρεί ο ίδιος, είναι τα σκίτσα που δημιουργεί καθημερινά από εικόνες που τον συναρπάζουν. Η επίδραση του Σουρεαλισμού και του Ρεαλισμού είναι φανερή στα έργα του. Τα πρώτα του θέματα ήταν επηρεασμένα από την ελληνική μυθολογία και still life. Ακολουθεί η ανθρώπινη παρουσία και μια σημαντική εργασία με άνθη ορχιδέας. Παραλλήλως, εργάστηκε σε τοιχογραφίες και ζωγραφική εσωτερικού χώρου, σε συνεργασία με γνωστούς αρχιτέκτονες στη Νέα Υόρκη.
Η καινοτομία στην εργασία του έρχεται με την εφαρμογή της τέχνης της αρχαίας ζωγραφικής, που έμαθε από τα παιδικά του χρόνια, επάνω σε κώνους κυκλοφορίας στο ερυθρόμορφο στυλ.
Τα έργα του έχουν παρουσιαστεί σε γκαλερί στη Νέα Υόρκη, στη Βοστόνη, στη Ρώμη, στη Στοκχόλμη (όπου έζησε δύο χρόνια), στην Ελλάδα και στην Κύπρο.
Σήμερα ζει και εργάζεται στην Ελλάδα.
Σχετικά με την δουλειά του η Αθηνά Σχινά γράφει: «Ο Γιάννης Νομικός είναι ένας αισθητικός και ταλαντούχος καλλιτέχνης με πολλές δεξιότητες, πνευματική ευελιξία, οξυδερκή παρατηρητικότητα και ταυτόχρονη ικανότητα να στοχάζεται και να εμβαθύνει σε όσα επιλέγει παραστατικά – τις περισσότερες φορές – να εκφράσει, χωρίς ωστόσο να δεσμεύεται από καμιά εικαστική συνθήκη. Η εστίαση, ως προς τα ενδιαφέροντά του, είναι συνήθως η καθημερινότητα, το εγγύτερο αλλά και το ευρύτερο περιβάλλον, αστικό και περιαστικό, μέσα στο οποίο ζούμε, αλλά και πολλά από τα στοιχεία που κάθε φορά το χαρακτηρίζουν και συνήθως λανθάνουν της προσοχής μας τα στοιχεία αυτά, που αποτυπώνουν τις τροπές του φωτός των εντάσεων ή των ρυθμοτεχνικών τους υφέσεων όπως και των τονικών σκιάσεων τους χαρακτηρίζουν την κινησιολογία του κάθε θέματος, μέσα από τις στιγμιοτυπίες του. Η σύνθετη προοπτική που χρησιμοποιείται άλλωστε, αποκαλύπτει στα έργα του Γιάννη Νομικού, εκτός από τις χωροχρονικές προσλαμβάνουσες που μας υπαγορεύει και την εικαστική επεξεργασία του ίδιου του βλέμματος, (ως διαβαθμιζόμενη συνειδητότητα), σύμφωνα με τις οπτικές γωνίες που ο ζωγράφος επιλέγει να εκφράσει.
Η συνεχής μεταβλητότητα των χρονικών στιγμών, αλλά και οι τρόποι με τους οποίους είναι εκείνες παρουσιαζόμενες, μέσα από την αυτονομία κι άλλοτε μέσα από την συνδυαστικότητά τους προικοδοτούν σχεδιαστικά και χρωματικά την ατμόσφαιρα και την υφολογία του κάθε έργου, που ωστόσο αντικατοπτρίζει την δική μας διάθεση, μέσα από τις εντυπώσεις που αποκομίζουμε από την ζωή αλλά και μέσα από τις λειτουργίες ανακλήσεων της μνήμης μας.
Ο διάλογος χωροχρονικού και φωτός, καθώς και η αλληλεπίδρασή τους, διατυπώνεται εμμέσως και υποδορίως, ως μια συστοιχία προβληματισμών σε κάθε έργο του Γιάννη Νομικού. Αποφεύγοντας κάθε είδος στείρους ναρκισσισμούς κι αδιεξοδικούς εγκεφαλισμούς, ο ζωγράφος αποδίδει με λιτότητα κι αληθοφάνεια, στιγμιότυπα από την πολύβουη μεγαλούπολη και τους κραδασμούς της. Ο θεατής έρχεται σε επαφή με γνωστές αλλά κι ακατοχύρωτες αντανακλάσεις του εαυτού του στις σκηνές του δρόμου, απέναντι επίσης στα έργα τέχνης, καθώς παρατηρείται από τον ζωγράφο ως «παρατητών». Ο θεατής επιπλέον καθρεπτίζεται μέσα από τις προσωπογραφίες του καλλιτέχνη. μέσα από τις στάσεις, (σώματος και μεταφορικού μέσου), αλλά και τις «διαβάσεις» των ανθρώπων που συντροφεύονται από τις καθημερινές συνήθειες και τις πληθυντικές τους μοναξιές, από τους εσωτερικούς τους ακόμη μονολόγους και τα σιωπηρά τους αινίγματα ή τους κρυμμένους καημούς και τις μικρές χαρές τις ανάμεικτες με προσδοκίες στις σύντομες ανάπαυλες της ζωής. Μιας ελεγειακής ζωής, που την βλέπει κανείς αλληγορικά να αποδίδεται στις υπέροχες ορχιδέες του Γιάννη Νομικού καθώς σε άλλη του ενότητα διαμορφώνεται επίσης από τις σκηνές των λεωφορίων και των περιθωρίων ανάμεσα στις απουσίες και στο παρόν ανάμεσα στην ροή των γεγονότων και στους συρμούς των παραλειπομένων, αλλά και στις αναδρομές της πολυκύμαντης μνήμης που φωλιάζει κι αχνοφαίνεται σε κάποια κατάλοιπα αλλοτινών εποχών, κυρίως όμως στα λαθραία όνειρα του κάθε διαβάτη κι αναχωρητή.»
Η έκθεση εγκαινιάζεται το Σάββατο 12 Μαρτίου στις 18.30, στο χώρο του Μουσείου Εικαστικών Τεχνών Ηρακλείου, επί της οδού Νυμφών 3, Πόρος. Ωράριο λειτουργίας Δευτέρα έως Παρασκευή 18.00-20.00 και με ραντεβού στα τηλέφωνα 6976974000 – 6945571973.